MonkeyProof Digital Architects
mensen in wachtrij

Hoe maak je een buyer persona? 3 tips!

Wanneer het binnen een bedrijf gaat over de digitale strategie heb je hoogstwaarschijnlijk het woord ‘buyer persona’ wel al eens horen waaien. Buyer persona’s worden inderdaad vaak gebruikt als startpunt om de digitale marketingstrategie te bepalen. Ze zijn heel handig om te definiëren welke doelgroep je wilt gaan targeten, op welke kanalen je deze doelgroep kan bereiken en op welke momenten je dit het beste doet. Deze informatie is echter alleen nuttig als je je buyer persona’s ook op de juiste manier opbouwt. Wij geven je alvast 3 tips mee om het ideale buyer persona te ontwikkelen.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een afspiegeling van jouw ideale klant of een specifieke omschrijving van de ideale doelgroep. Hierbij gaat het voor alle duidelijkheid om een fictief persoon. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je echt één van jouw klanten gaat kiezen om jouw hele strategie op te baseren.

buyer persona

Je gaat eerder bekijken hoe de klanten die jij als ‘ideale klant’ beschouwt op elkaar lijken en met die informatie stel je dan een fictief persoon samen. De ideale buyer persona ga je creëren op basis van een grondig onderzoek naar het koopgedrag en de customer journey van jouw klanten. Op deze manier heb je een beter zicht op de doelen, angsten, wensen en gewoonten van jouw doelgroep. Dit is noodzakelijke informatie om vervolgens jouw digitale strategie gericht uit te bouwen. Je kan bijvoorbeeld al de content die je post op jouw sociale media kanalen afstemmen op je buyer persona.

Het is natuurlijk niet altijd mogelijk om je hele doelgroep samen te vatten in dat ene buyer persona. Soms zijn er binnen jouw doelgroep bepaalde personen die je anders zal moeten benaderen doordat ze bijvoorbeeld andere noden hebben. In dit geval kan je ook meerdere buyer persona’s maken. Stel jezelf dus steeds de vraag: Wil ik deze twee segmenten binnen mijn doelgroep op een andere manier bereiken? Is het antwoord ‘ja’, dan maak je twee (of meerdere) buyer persona’s.

Denk ook goed na over op welke kanalen je jouw doelgroep wilt bereiken. Het heeft natuurlijk geen zin om enkel in te zetten op LinkedIn posts wanneer jouw doelgroep niet eens aanwezig is op dit kanaal. Het kan niet per se kwaad om dit kanaal ook te gebruiken, maar om jezelf wat tijd en moeite te besparen, raden we dit niet aan.

 

De voordelen en nadelen van een buyer persona

 

Voordelen van een buyer persona

Het opmaken van een buyer persona heeft enkele voordelen die kunnen bijdragen tot een relevantere communicatie. Als eerste zorgt het ervoor dat je meer gerichte content kan gaan genereren voor jouw doelgroep. Wanneer je weet naar wat voor content jouw klanten op zoek zijn of waarvan ze enthousiast worden, kan je dit soort content gaan posten op je sociale media kanalen of website.

Vervolgens geeft een buyer persona ook een beter zicht op de customer journey van je klanten. Door dieper in te gaan op hoe jouw klanten overgaan tot aankoop, kan je gerichter bepalen aan welke content je klant nood heeft in welke fase.

reacties op social media

Wanneer jouw klanten bijvoorbeeld een langere overwegingsfase hebben, moet je hier rekening mee houden door voldoende content aan te bieden waarbij de unique selling points (USP’s) van je bedrijf in de verf gezet worden. Het heeft in dit geval nog geen nut om je potentiële klanten te gaan overdonderen met een call to action voor een aankoop waarvoor ze nog niet klaar zijn.

Ze hebben op dit moment nood aan meer informatie die hen kan overtuigen. Het is wel een optie om in deze fase te gaan werken met lead magnets. Hierbij aansluitend helpt je buyer persona met het bepalen van de belangrijkste kanalen in elke fase. Misschien is het wel zo dat er in de overwegingsfase andere kanalen gebruikt worden dan in een latere aankoopfase.

 

Nadelen van een buyer persona

Hoewel buyer persona’s een echte meerwaarde kunnen zijn voor de opbouw van je digitale strategie, zijn er ook wat nadelen aan verbonden. Het grootste probleem is dat buyer persona’s nog te vaak worden opgemaakt op basis van buikgevoel. Hierbij worden er dan veronderstellingen gemaakt door mensen binnen het bedrijf over hoe hun ideale klanten eruitzien.

Een buyer persona gebaseerd op veronderstellingen kan er al snel voor zorgen dat er verkeerde conclusies worden genomen. Zo kunnen er acties worden voorgesteld die meer kwaad dan goed zullen doen.

Je had het waarschijnlijk wel al verwacht, maar als je een buyer persona opmaakt op de correcte manier is dit vaak een tijdrovend proces. Dit kan gezien worden als een ander nadeel aan de creatie van een buyer persona. Uiteraard moet je hierbij zelf de keuze maken of de voordelen opwegen tegen de tijdsinvestering die er nodig is.

3 tips om jouw buyer persona op te stellen

Tip 1: Baseer je buyer persona op data

Zoals eerder aangehaald is één van de grootste problemen dat buyer persona’s opgesteld worden op basis van buikgevoel. Onze eerste tip is dan ook om dit zeker niet te doen en altijd op zoek te gaan naar relevante data.

puzzelstukken

Je hebt van je klanten onder andere de volgende informatie nodig: demografische gegevens, hun doelen en behoeften, hun belangrijkste pijnpunten, hun rol binnen het bedrijf waar ze werken, sector, hun online activiteiten, welke content ze graag zien, welke content nog ontbreekt, verloop van hun aankoopproces, enzovoort.

Ga hier dus niet zomaar op gevoel af, maar doe er een grondig onderzoek naar. Aangezien het bepalend is voor de rest van je strategie moet je hier een goed gefundeerde basis creëren. Om data te verkrijgen kan je je baseren op enkele onderzoeksmethodes:

  • Enquêtes versturen met multiple choice vragen of open vragen
  • Focusgroepen houden met klanten
  • Doelgroep analyseren in bijvoorbeeld GA4of Microsoft Clarity
  • Bekijken van sales data

 

Tip 2: Gebruik geen template

brainstorm idee

Hoewel het gebruik van een template in eerste instantie heel praktisch lijkt, kan het zorgen voor een te oppervlakkig buyer persona. Je gaat je genoodzaakt voelen om je hele doelgroep binnen het template te laten passen terwijl dat niet altijd mogelijk of nodig is. Zo wordt er bijvoorbeeld vaak vermeld dat het buyer persona getrouwd is of x aantal kinderen heeft. Wanneer het voor jouw product of dienst geen verschil maakt of iemand getrouwd is of kinderen heeft, moet je dit er niet aan toevoegen. 

Het is in dit geval beter om dieper in te gaan op de zaken die wel verschil maken zoals de specifieke sector waarin iemand werkt of misschien een specifieke hobby. Een ander nadeel van een template is dat deze vaak beginnen met demografische gegevens. Dit is eigenlijk ook niet het beste startpunt bij het maken van jouw buyer persona. Beter is om eerst dieper te gaan nadenken over de behoeften en pijnpunten, want je ideale klant zal ongetwijfeld met bepaalde problemen zitten. Onderzoek welke deze zijn en op welke problemen jouw dienst of product kan inspelen.

Daarnaast zullen er ook enkele angsten aanwezig zijn die een klant kan ervaren bij het kopen of gebruiken van jouw product of dienst. Probeer deze te achterhalen zodat je erop kan inspelen met gepaste copy. Wanneer te lange levertijden bijvoorbeeld een angst zijn van jouw doelgroep, kan je werken met microcopy zoals ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Dit doe je natuurlijk enkel als het ook effectief de dag erna geleverd kan worden.

 

Tip 3: Update je buyer persona regelmatig

Onze laatste tip en misschien wel de belangrijkste: zorg dat je buyer persona up-to-date blijft. Herbekijk je buyer persona minstens 1 keer per jaar. Er zijn namelijk heel wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat de behoeften en problemen van je doelgroep veranderen.

Denk maar terug aan de Coronacrisis van voorbije jaren. Dit zorgde ervoor dat we ineens te maken hadden met andere problemen en noden. Zo nam bijvoorbeeld de nood om meer online te kunnen kopen toe. Want zoals we allemaal nog weten, was fysiek winkelen niet altijd een optie. Als je in zo een veranderende omgeving je buyer persona niet herbekijkt, ga je heel wat potentieel missen. Je verkopen en omzet zouden kunnen dalen en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

 

Wil jij digitale voorsprong nemen met een buyer persona?

Wij helpen je graag met het uitbouwen van jouw digitale strategie (inclusief buyer persona)! Onze digitale marketeers hebben heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. Ontdek waarin wij jou kunnen ontzorgen en vuur gerust al je vragen af op onze digitale architecten. Zij beantwoorden ze met plezier.

Deel deze blog

Zit je met vragen of
wil je meer weten?


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.