MonkeyProof Digital Architects

Contentmarketing

Contentmarketing is van onschatbare waarde bij het opbouwen van een sterk merk en het vergroten van je online aanwezigheid. Maar hoe weet je nu welke content het meest effectief is? Dat bepaal je door het analyseren van je huidige content op zowel je website als social media. 

Wat is contentmarketing?

Bij contentmarketing ligt de focus op het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content voor je doelgroep. Het doel is om klanten te laten converteren, aan je te binden en te behouden, zodat jouw bedrijf hier een bepaald resultaat of winst uit kan halen. Daarbij is het belangrijk om met gerichte copywriting in te spelen op de behoeften van je doelgroep. Zo kan jij aanbieden waar ze naar op zoek zijn. 

Bij content gaat het zowel om de vorm als de inhoud van je boodschap. Afhankelijk van jouw doel kan de inhoud informatief of educatief zijn, maar ook eerder speels of humoristisch. In een ideale wereld zal de klant automatisch naar je toekomen wanneer ze bepaalde content nodig hebben. 

Een contentvorm die steeds aan populariteit wint, zijn video’s. Video's zijn de ideale manier om boeiende en informatieve content te creëren. Ze kunnen gebruikt worden om productdemonstraties, tutorials, interviews en nog veel meer te delen. En door het gebruik van beelden en geluid kan je jouw boodschap op een meer visuele en meeslepende manier overbrengen. 

Andere veelvoorkomende soorten content zijn blogs, infographics, e-books, social media posts, podcasts of templates. Wanneer je je doelgroep wilt bereiken met content kies je best enkele formats om op te focussen. Op deze manier kan je veel meer impact maken dan wanneer je van alles een beetje zou doen. En het format dat je gebruikt? Je raadt het nooit, dat hangt af van je doelgroep. Stel jezelf de vraag "hoe consumeren mijn potentiële klanten hun informatie het liefst?"  

Waarom is contentmarketing belangrijk?

Inzetten op contentmarketing is essentieel om de juiste klanten aan te trekken en vooral te behouden. Je wilt je doelgroep bereiken op het juiste moment en met de juiste informatie. Relevante content aanbieden doorheen de hele customer journey is niet simpel, maar wel erg waardevol. Het uiteindelijke doel is om de klant te begeleiden tot in de laatste stap van de customer journey zodat die een ambassadeur van je bedrijf wordt. Inzetten op contentmarketing vereist dus een systematische aanpak. 

Zo zal je in het begin meer informatieve content willen aanbieden, want op dat moment heeft de bezoeker nog geen koopintentie. Door geleidelijk aan de bezoeker meer op de hoogte te brengen van je product of dienst, vergroot je de kans dat jouw merk top-of-mind wordt wanneer ze klaar zijn om een aankoop te doen. Je begint best zo vroeg mogelijk met contentmarketing, want de kans is groot dat je concurrenten er al mee begonnen zijn. Je wilt natuurlijk niet dat je van in het begin een achterstand moet wegwerken.  

Daarnaast verhoogt goeie content je online zichtbaarheid waardoor je kan inzetten op je naamsbekendheid. Vooral video is hier het ideale contentformaat voor. Hiermee prikkel je meerdere zintuigen aangezien je werkt met zowel visuele elementen als met audio. Door dit op een strategische manier te gebruiken, zorg je ervoor dat de content beter begrepen én onthouden wordt.  

Hoe zetten wij in op contentmarketing?

De sleutel tot succes? De juiste content op het juiste moment delen via het juiste kanaal. Toevallig iets waar ons digitaal marketingteam ijzersterk in is. In een eerste fase bekijken we de huidige content op jullie website en social media. We evalueren op welke vlakken jullie al sterk staan en waar er nog verbetering mogelijk is.  

Met een contentmarketingplan kunnen we bepalen welke richting we willen uitgaan met de content en welke doelen we willen bereiken. Na een brainstorm maken we ook meteen een contentkalender waarbij we bepalen welke content we waar en wanneer willen posten. 

Bij MonkeyProof hebben we de juiste kennis en vaardigheden om met contentcreatie in te zetten op alle aspecten van de customer journey. We bespreken hierbij samen met jou welke topics het meest interessant zijn om op in te zetten. Deze topics bepalen we natuurlijk niet zomaar. We doen steeds een grondig keyword research zodat we kunnen inspelen op de zoekopdrachten en vragen van je doelgroep via Google. 

Contentmarketing is een langetermijnproces. Je zal jouw klant niet zomaar kunnen overtuigen door eens één postje te maken of één blog te schrijven. Als je echt het vertrouwen van je doelgroep wilt winnen, komen ze best zoveel mogelijk in aanraking met je content.  

Dit betekent natuurlijk ook dat er best wel wat tijd en budget zal moeten besteed worden aan je contentmarketing. Maar hoeveel tijd en hoeveel budget? Dit is niet altijd een makkelijke beslissing. Gelukkig kunnen wij jou hierbij helpen! Wij hebben al heel wat ervaring  

Contentmarketing is daarnaast ook nauw verbonden met SEO. Onze copywriters zullen bij het creëren van content steeds rekening houden met de belangrijkste SEO-principes zoals bijvoorbeeld het gebruik van keywords. Zo doen wij er alles aan om jouw content te laten ranken in Google.

Hulp nodig bij je contentmarketing?

Word de nieuwe content king


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.